LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jul 30, 2012

Zakat Fitrah - Ramadhan 1433


Alhamdulilah telah selesai urusan zakat fitrah bagi keluarga kami. Suami saya telah melunaskan tanggungjawabnya untuk kami anak beranak. Kebetulan malam semalam saja meround Taman Cempaka. Ternampak ada 2 orang amil. Terus suami kata nak bayar terus tak nak tangguh-tangguh.


Saya tak tahu la orang lain. Tapi setiap kali suami membayar zakat fitrah untuk saya, mesti ada satu perasaan yang sayup sangat dalam hati ini. Macam terharu. Hiba. Macam-macam lagi la. Nak taip ni pun rasa meremang semacam.


Ye la.. Kita ni isteri kan. Segalanya tanggungjawab dia. Dosa  pahala kita semua terletak di bahu suami. Mana yang termampu kita laksanakan supaya sama-sama kita berada di syurga. Amin...


2 comments:

Anonymous said...

saya hairan mengapa kaunter fitrah berada di luar kawasan masjid. kita sepatutnya mengajak umat ke masjid. kalau kepala ingat duit itulah padahnya. kaunter fitrah masjid terjejas kutipan malah jemah pun berkurangan datang dibuatnya.

Unknown said...

Anonymous : Ini pendapat saya lah...Zakat fitra wajib atas sume org, jd perlu diluaskan tempatnya memudahkan org ramai. Tempoh pun fix sebulan ramadan. Jadi mudah la bagi sesiapa yg terjumpa kaunter yg bukan dlm kwsn masjid, terus bayar bagi mengelakkan bayar di saat2 akhir. skrg ni pun byk kaedah pembayaran zakat fitrah. sms pun boleh. dan baru2 ni sultan Mizan di Terengganu ada wujudkan pembayaran zakat fitrah secara pandu lalu