LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jul 31, 2012

Day 9 - Roti Jala Gempak bersama Kari Daging

Hari kesembilan berpuasa jatuh pada hari Ahad. Makanya saya boleh la membuat sesuatu yang susah untuk juadah berbuka puasa.


Teringat dalam peti ais ada daging  yang masih belum bermasak. Apa tak nya. Kalau mahu memasak daging memerlukan jam yang cukup untuk kasi hempuk.


So hari ini adalah hari yang sesuai. Seawal pukul 4.30 petang telah memulakan ilmu persilatan di dapur.


Menu yang sesuai berkuah kan kari daging ni mestilah roti jala gempak. Kenapa saya kata gempak. Sebab saya rasa saya dah gempak bila membuat roti jala. Rasanya dah sama taraf dengan taraf mak-mak. Huhuhu.


Mula la saya bersms dengan kakak-kakak yang ada bertanyakan resepi. Dalam hati macam tahu resepinya. Tapi ala-ala was-was gitu.


Eh kalau yang dah memang pakar tak payah la baca entry memalukan ni. Huhu. Malu tau sebab saya baru pertama kali menyediakan juadah ni sejak kawen....


Ni pinggan saya... Konon-konon nak makan sikit je. Tapi tambah satu tambah satu sampai tak tahu dah makan berapa keping


Hidangan bersama air teh panas



Perkakas membuat roti jala yang ada dalam rumah saya semua nya mak saya yang beli. Nampak sangat saya tak pernah buat sendiri. Sebelum ni memang mak pun yang buat.



Termasuklah kuali leper ni pun mak yang beli. Mula-mula bancuh tu saya macam was-was nak letak santan ke tak ni. Nak letak telur ke tak ni. Eh rupanya letak. Tapi kakak saya lambat reply sms. Makanya saya main letak je and betul pun!!!




Ni la kari daging tu. Suami kata sedap. Eh bila masak kari kan, saya suka letak air asam tau. U all letak tak. Saya rasa kalau tak letak macam tak lengkap pulak masakan saya



Ni kek coklat saya beli kat Bazar Ramadhan Peringgit. Sedapnya.... 4 hengget

3 comments:

SiTi said...

ct dah buat jugak roti jala ni 1st day puasa lagi.....ermmp x penah lak tmbah air asam

Ardini Humaira said...

nyummm... alam tak makan roti jala.. raya ni dni nak wat roti jala tapi asben takmau dia nak wat satay huhu... cedapnye kek nampak moisttt sangat :D

Ztee_Azwanis said...

ala.. kite mmg dh mak - mak pun as.. jgn lupe tu hikss..


hmmm, rindunnyerrr dgn bazar peringgit !!!