LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jun 19, 2012

Ikan Singgang Kelantan Style

Semalam tak tahu kenapa nafsu untuk makan ikan masak singgang Kelantan style sangat la membuak-buak. Sebanar nya tak tahu pun beza Kelantan or Terengganu stlye. Pada hal dulu masa duduk Terengganu tak de pulak nak makan sangat lauk ni. Rasa-rasa nya memang tak makan kot.


Nak kata mengandung, tak mengandung. Tapi nak makan sangat. Maybe faktor lapar la kot.


Maka nya bermesej-mesej la dengan kengkawan yang berasal dari Kelantan bertanyakan resepi. Nasib baik jugak saya tanya. Kalau saya tak tanya, saya nak hentam je letak halia, serai and air asam jawa. Rupa-rupanya secret resepinya ialah lengkuas and asam keping.


Kata Dayah, kalau kau letak air asam jawa nanti keruh la kuah nya. Ye tak ye jugak ek. Bukan ke kuah singgang tu putih je. Lepas tu Nor pulak kata, jangan letak serai. Nanti rasa dia tak sedap. Ye kan je la..... Suzie punya resepi pulak ada letak budu bagai. Idok la saya ini memakan budu. Huhuhuu!!!!



Ok dah siap. Rasa macam ajaib sebab kejap sangat tau masak lauk ni. Maybe sebab tak de aktiviti mengisar bawang and lada bagai kot. Tu yang saya rasa ringkas nya.... Ikan pun memang dah siap siang semua. Ikan tu suami saya yang siang tau. Best kan dapat suami yang ringan tulang nya.




Ni of coz la hidangan untuk si bujang. Sementara ayah nya kat surau lagi, mama memang kasik dia makan dulu siap-siap. Ayah balik baru la we all makan bersama





OK!!! Ni makan dia. Suami saya orang Melaka. Bukan orang pantai timur. Dia tak boleh belah lauk ni. Dia nak jugak makan dengan kicap. Dia kata, ni makan ikan dengan air ke apa ni. Huhuhuuhu!!!!!!




Honestly, hanya saya seorang sahaja yang menikmati lauk ni. Mak pun buat muka pelik makan lauk ni. Tapi dia nak jaga hati saya, dia kata tekak dia yang tak sedap. Rayyan Adam pun minta kicap. Aku sorang je yang betul-betul makan. Cis!!!

2 comments:

Ardini Humaira said...

fav dni.. cicah budu.. slalu guna ikan tongkol. hehe

Unknown said...

dni : huhuu... ikan tongkol pun sedap kan...