LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sep 22, 2011

Mee Bandung Again

Kalau mahu makan mee bandung, tidak perlu gusar untuk pergi ke bandung ye puan-puan. Datang ke rumah saya pun sudah ibarat berada di bandung. Wakakakaka!!!



Ok la, ni saya nak masuk bakul angkat sendiri ye. Jeng jeng jeng....



Ye lah... Siapa lagi nak puji diri sendiri kalau bukan diri sendiri. Hahahaha!!! Sila gelak jahat lagi.



Tak de lah. Hari tu kawan lama sekolah yang dah bertahun-tahun tak jumpa datang beraya ke rumah. Dan of coz la dia buat request nak makan mee bandung. 



Bagi yang tak tahu.. ceh ceh ceh... Saya ni terer tau masak mee bandung. Rencah dia homemade pakai kudrat sendiri ye saya buat. Resepi adalah rahsia. Hehehehhe....



Kau tak payah nak gebang ye Asfaliza. Kalau adik beradik kau baca statement kau terer masak mee bandung mesti dia gelak guling-guling dengar kau auta. Takat mee bandung yang pakai resepi mak ajar tu, budak baru nak baligh pun tutp sebelah mata je masak.


Ok inilah rencah utama mee bandung yang memang family kitorg terer buat. Memang 100% buatan sendiri. Nanti ada masa kalau rajin saya tunjuk resepi utama nya ye



Then tumis-tumis, masukkan rencah mee bandung




Ok, now tunggu nak masukkan mee dan sayur je. Yang ni masuk kendian sementara tunggu tetamu datang sebab takut mee kembang and sayur lodoh. Sayur yang disyorkan ialah sawi. Mantap!!! Paling best kalau guna air rebusan daging atau rebusan ayam





Sebenarnya, masa saya kecik-kecik mak ialah tukang masak restoren. Lama mak kerja. Then ada modal sikit, mak dengan abah bukak gerai makanan dari umur saya 6 tahun sampai lah umur saya 20 tahun. So bertahun-tahun lah masak-memasak ni. Dan of coz menu feveret ialah mee bandung. 



Antara ramai adik beradik saya, saya lah paling bodoh masak. Sila lah tahu. Hahaha!!! Tu saya kata, takat mee bandung ni mesti diorg gelak je kalau saya kata kawan-kawan saya puji sedap. Ceh!!!



Nasib baik pandai lah jugak aku masak. Malu wei kalau anak tukang masak tak pandai masak.

5 comments:

qiera kamil said...

wah kak as...nampak pn dh sdap..kongsi la resipi...sy teringin sgt nk buat tp tk reti...yang jual kt kdai stakat ni tk jumpe yg sdap lg...

munna said...

wah...sedap ni...... kak munna baru2 asyik nak makan mee bandung je...buatnya x reti

Unknown said...

qiera : nti next time kalau akak buat lagi akak rajin akak snap gambar then cite kat sini. hahaha. itu kalau rajin. tapi kan. ada jugak yg jual rencah ni peket2 tau. tak tahu la belah utara sana ada jual ke tak



munna : senang je kak. hahahha

SiTi said...

nmpak sedappppp>..

Unknown said...

siti : hish malu la org puji
huhuhu