LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jul 19, 2011

Tips Untuk Mengandung

Entry ini hanya berdasarkan pengalaman saya semata-mata ye. Tapi memang ikhlas untuk share bagi mereka yang memerlukan. Mungkin pandangan saya hanya sebesar zarah saja. Sebab nya saya bukan doktor pakar sakit puan dan saya juga bukan bidan. Saya hanya menulis mengikut apa yang pernah saya lalui. Dan itu pun bukan lah pengalaman yang besar berbanding dengan pengalaman orang lain.


Disebab kan komen ini


Dan komen ini




Peringatan ye. Ini hanya sekadar pengalaman saya semata-mata semasa saya ditakdirkan mengandung anak sulung saya iaitu RAYYAN ADAM BIN BADRULHISAM. Alhamdulilah



Saya bernikah pada 08.08.2008. Honestly, saya memang nak sangat cepat dapat anak. Dan saya sangka saya antara yang akan mengalami saat-saat bunting pelamin. Ye. Masa ni saya yakin sangat-sangat dengan kesuburan kami suami isteri. Memandangkan faktor keluarga yang ramai, jadi saya rasa saya tiada masalah.




Sehingga lah hari berganti hari, minggu berganti minggu dan bulan juga silih berganti. Kecewa bila period datang. Stress jugak. Tapi saya still boleh kawal perasaan. Cuma mana kawan-kawan yang rapat tahu lah macam mana betapa saya kecewa kalau saya period.




Suami pun masih bagi sokongan. Alhamdulilah suami adalah tempat khidmat nasihat terbaik masa tu. Walaupun apa yang saya yang impikan kala itu adalah zuriat untuk suami.



Mula-mula masa masuk bulan kedua period selepas bernikah, saya jumpa doktor sakit puan secara bersendirian. Nampak macam gelojoh. Tapi saya sedang berusaha. Saya pergi tanpa suami. Tak tahu lah kenapa saya pandai-pandai nak pergi sendiri. Bila doktor tanya, dah berapa lama kawen, saya pun jawab 2 bulan. Then doktor senyum. Awal lagi ni doktor kata. Belum setengah tahun pun. Saya pun tersipu malu. Tapi ye lah. Saya kan dah kata tadi, saya nak sangat baby.




Start dari sini bermula lah saya makan asid folic sebab doktor yang suggest. Asid folic ni kami makan suami isteri setiap hari. Rasa nya untuk membantu menyuburkan benih. Ini kalau tak silap lah.



Then, still lagi tak de tanda-tanda saya mengandung. Perasaan sedih tu masih ada. Dalam masa yang sama, ada kawan suami bagi nasihat supaya suami makan kacang banyak-banyak. Benda kalau nak sangat, maka pasti kita akan ikut kan. So, kadang kala suami akan makan kekacang. Dan saya juga masak taugeh sebagai tambahan.




Tapi kalau dah Tuhan kata belum masa nya, maka itu juga lah ketentuan Nya. Sehinggalah masuk bulan ke 4 perkahwinan, saya rasa seperti period saya telah lewat sehari. Eh macam exited tu sangat lain macam. Petang tu terus ajak suami beli pregnancy test. Kitorg decide nak test keesokkan hari nya. Tapi nak buat macam mana. Bangun pagi tu tengok-tengok saya period.



Jadi simpan lah pregnancy test yang dah dibeli tadi tanpa sempat menggunakannya.



Bila sudah masuk bulan ke 5, hati masih walang lagi. Kiranya macam bermuram durja. Mak perasan emosi saya kala ini kurang stabil. Lantas mak kata, kita try pergi berurut dengan bidan. 



Nak dijadikan cerita, saya beriya-iya tak nak pergi. Entah lah. Saya rasa saya tiada masalah. Tapi kuasa mak, saya macam tak boleh nak lawan sangat. Sampai kat rumah bidan, saya memang tunjuk lagak sombong. Ye. Saya memang tak nak perut saya disentuh. Tapi bidan dengan mak memujuk. Diorg kata cuma nak tengok je mana yang tak betul. Ok saya kalah.



Masa bidan tu sentuh dan mencari-cari apa yang dikehendaki, tiba-tiba saya sakit sebelah kiri perut saya. Argggghhh!!! Sakit gila. Bidan tu cakap, benda ni ada cuma tak nak lekat. Tapi jari dia masih menekan perut sebelah kiri saya. Menangis ok sebab sakit sangat.



Then bidan tu pun cakap baik-baik. Sabar bla bla bla bla. Ni dalam hati ni dah merungut-rungut sebab perut saya sakit sangat.



Balik dari jumpa bidan tu, saya  tak tahan sangat ajak suami pergi klinik. Saya cakap kat doktor saya sakit perut. Lepas tu berak-berak. Doktor tanya, awak mengandung tak. Saya pun jawab tak. Terus doktor kata awak keracunan makanan ni. Doktor cucuk ubat keracunan makanan kat bontot.



Dalam masa yang sama, suami saya juga pergi berurut ye puan-puan. Dia jumpa tukang urut lelaki dengan kawan-kawan dia. Saya nak ikut dia tak kasi sebab semua nya lelaki. Macam ala-ala malu lah. Urut apa? Terus terang cakap ye puan-puan. Dia urut 'anu' nya. Tapi hanya urut di bahagian 'telur'. Untuk apa? Untuk membetul kan mana-mana urat yang tersumbat salurannya. Begitulah cerita yang seringkas nya



Masa ni dah masuk Januari 2009. Stress. Tahun pun dah berganti. Huhuhu!!! 



Januari 2009 segalanya bermula. Period saya telah lewat sekali lagi. Tapi saya tak nak gelojoh macam sebelum ni. Saya sabar kan hati untuk menunggu selepas seminggu. Selepas seminggu saya guna pregnancy test yang saya dah beli tak pakai sebelum ni



Alhamdulilah. Setelah 5 bulan kosong akhir nya Tuhan memakbulkan doa kami. Syukur sangat-sangat. Berita gembira ni memang saya terus khabarkan pada semua ahli keluarga dan juga kawan-kawan rapat saya. No rahsia.




Rupanya, apa yang terjadi ialah, kedudukan peranakan saya tidak terletak pada kedudukan sebenar. Sepatutnya rahim terletak kat tengah-tengah perut la kan kekdah nya. Tapi rahim saya duduk sebelah kiri. Patut la masa bidan tu urut saya sakit sebelah kiri. Rupanya saya bukan kena keracunan makanan. Tapi benda tu memang sakit sebab bidan sengkak kuat perut saya.




Dan saya pasti, untuk usahakan anak yang kedua pastinya saya juga memerlukan usaha yang lebih. Sebab utama, ialah kedudukan peranakan saya yang duduk nya kat sebelah kiri. Kiranya macam senget la.



Pendek kata, dalam kes saya, kaedah rawtannya ialah berurut untuk betulkan peranakan sebab peranakan saya bermasalah.



Dan lain kali dengar cakap mak. Huhuhu. Kalau mak tak bawak saya jumpa bidan untuk berurut tak tahu la berapa lama lagi saya kena tunggu. Syukur atas segala kurniaan Tuhan.



Comel tak saya? TQ mama. TQ ayah. Sebab berusaha untuk saya hidup di dunia ini. Saya janji, bila saya besar, saya akan balas jasa baik mama dengan ayah. Saya juga akan jaga adik-adik saya nanti. Mama, ayah cepat lah bagi saya adik. TQ jugak kat nenek sebab layan saya gaduh. Hahahaha!!

37 comments:

Anonymous said...

x pe as, sharing is caring kan .. mana tau kan kut2 bile try cara awak nnt ada plak rezeki .. insyallah ..

nnt kite try yek... tq atas entry awak ...

Unknown said...

zura : welcome dear

Encik Jay said...

Ko jumpa Dr Jamie ke?

Unknown said...

jay : Yg dktr sakit puan tu aku jumpa dktr Jamek. yg cirit birit tu aku jumpa dktr biasa.

wei ko g la berurut mcm laki aku. cari mana2 urat yg tersumbat ke

No Lan said...

baru dapat jenguk liza kali nih...syik xsempat je kakNo sori ek liza..

ALHAMDULILILLAH..akhirnya ALLAH swt memakbulkan doa kalian ya..

kakNo pun mcm tu liza..lepas Faris umo kakNo p urut nak betulkan peranakan..maklum lah dh lama 'berehat' hehe..

cuma bezanya kakNo subur..dapat sulung terus lekat 2nd thn berikt nya..rehat jap kemudian dapat 3rd terus dapat 4th thn berikutnya..dan skang kakNo br je lepas berehat panjang 4thn,,,lepas ni nk p berurut la ca rancang nk + lg..mudah2an insyALLAH...amiiiin..

Unknown said...

KakNo : ye la. kita mana yg termampu nk tambah zuriat kan. kalau boleh nk ramai mcm mak2 kita dl. tiap anak ada rezeki masing2

Myra Jay said...

Terima kasih kak buat entry khas pasal tip nie..
Psl kekacang & taugeh tu nak try makan jugaklah, mana tau berhasil kan..


MJ dah p berurut sebelum dan selepas kawen, rasanya dah p banyak kali & bidan pun cakap takdak masalah semua ok, tapi yela mungkin kami belum rezeki kan..

Unknown said...

MJ : yup. mana yg boleh kita usahakan yek

Anonymous said...

pempuan ni mmg mudah peranakan nya jatuh..lg2 klu angkat2 barg2 berat..org cina pn dh pandai sengkak skrg..dia kata lain bila dgn suami lps sengkak..

Unknown said...

anoy : sesetengah pmpn perut nya sensitif

Unknown said...

Assalammualaikum.. Nk tnya sis urut kt mana..boleh bg detail org yg urut tue x.. Boleh bg dekat wtsp 0132729378

Unknown said...

Assalammualaikum.. Nk tnya sis urut kt mana..boleh bg detail org yg urut tue x.. Boleh bg dekat wtsp 0132729378

Love your body said...

Assalamualaikum As, boleh bagi contact bidan tu tak. Email Kat saya Ye. Fareezryth@yahoo.com

Love your body said...

Assalamualaikum As, boleh bagi contact bidan tu tak. Email Kat saya Ye. Fareezryth@yahoo.com

Unknown said...

boleh bagi tahu awak berurut tu dimana?

Unknown said...

Boleh bg no.tukang urut tu x?ni no.sy 0145016879..tq sgt

hanis loveLY hAppY Girl said...

Xpe kak kes kita sama insyaallah ...tp setelah tgu 4 bulan dpt taw pregnant bleeding then sy keguguran...xpelah rezeki allah smua dtg dr allah ...sy redha...usaha lg ...tp alhamdulillah besar dh ank akk

Unknown said...

sy nak tahu kalau nak berurut waktu seeloknya sebelum semasa atau selepas period. tq :)

Unknown said...

Boleh bagi no tukang urut n area mane x?email sya norsyakila92@gmqil.com..mase nk berurut tu sebelum atau selepas haid?

Unknown said...

salam boleh bagi no telefon tukangurut tu x? ni no saya 0199178383

Nana said...

Baru lepas urut dgn bidan pukul 9 mlm td. Betulkn rahim yg senget ke kiri. Bidan kata spe plan nk anak, urut hari kedua semasa period.

Unknown said...

Selepas period bru bole urut. ..sbbnya mse tu dlm keadaan subur...

Unknown said...

salam...boleh dapatkan no fon tukang urut..email sy jame0707@yahoo.com

Unknown said...

Terima kasih atas perkongsian..lepas baca kissh as ni saya pun cari orang berurut.. Rupanya rahim saya pun duduk belah kiri..

Unknown said...

boleh bg no tkg urut tu tak? boleh tlg 0117724769

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

najwa said...

Salam. Boleh tak bg no phone tukang urut tu? Ni no phone saye 017 6614275. Thanks.

Unknown said...

Sy pn prnah urut dgn bidan. Peranakan senget ke kiri jgk. Urut waktu period. Sbb bidan ckp senang nk detect rahim. N btlkannya.. Lpas urut, the next month terus preggy. Ini kali prtama sy usaha dptkan anak lps lbih 6bln usaha. Ms tu sy xde amalkan apa2 vitamin or pemakan. Just urut skali je dgn bidan.

Tisya Mohamed said...

Salam. Blh share contact no and kt mana tukang urut tu? Tq

Dominika Starańska said...

Åšwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

Unknown said...

Salam boleh sy dapatkn num fon bidan tu...ni email sy fiza_bestielalaa94@yahoo.com

wanie89 said...

Assalamualaikum sis, awak berurut betulkan peranakan sekali tu je ye ?

Puan said...

Bole share nombor tukang urut tu ..ni nombor saya 0173550540

Puan said...

Bole share number tukang urut tu?
Ni nombor saya 0173550540

dilzatool90 said...

Kak nor nak dapatkan yang ke2 kene betulkan peranakan jugak ke?

Anonymous said...

Sy nk dpt kn yg no.3..2kli usaha dah . Tpi priod jgk..hmmm..nk sgt2 ade zuriat lgi

Anonymous said...