LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jun 10, 2010

Saya Teran, 2 Orang Nurse Kiri Dan Kanan Tolong Tolak Perut Saya


Sambung lagi cerita masa hari nak bersalin. Cerita ni supaya nanti-nanti saya tak terlupa, eh anak yang mana ek yang kena tu lah, yang kena ni lah. Sebabnya mak saya sendiri memang dah tak ingat pengalaman melahirkan setiap anak dia. Nanti dia akan cakap lah, entah mak tak ingat masa bersalinkan siapa entah.



So, sebab tu lah saya tak nak jadi macam tu. Baik coretkan kat sini supaya jadi ingatan untuk diri sendiri dan bahan bacaan anak-anak kelak. Insyaallah....



Bila orang tanya, berapa kali kau teran masa nak bersalin dulu. Serius saya tak ingat. Kalau nak saya jawab jugak adalah dalam 5 kali kot saya teran. First, teran masih pegang kaki sendiri. Masuk yang ketiga tak keluar jugak doktor suruh saya pegang besi kat tepi katil kuat-kuat.



Bila masa dah pegang besi katil kuat-kuat tak keluar jugak Rayyan Adam ni. Apa lagi... Tak semena-mena diorg angkat dua-dua kaki saya. Ha amik kau... Kena gantung macam ayam. Bakal-bakal ibu sila bayangkan macam mana dua-dua kaki yang kena gantung dan separuh badan lagi berbaring-baring atas katil.



Maybe proses ni adalah untuk memudahkan pengeluaran bayi. Nasib lah waktu tu mata saya tak de lah nampak alat-alat penyedut ke, vacum ke, forcep ke. Errrkkk kalau ada pun bukan saya tahu pun benda tu.



Saat kaki digantungkan ni lah saya mula memejamkan mata. Mula mencari tenaga yang dah makin hilang. Setelah disuruh push push push saya pun push. Bila buka mata tengok-tengok ada nurse kat kiri kanan tolong tolak perut. Eh masa ni terkejut. Sebab masa pejam mata tadi kenapa tak rasa diorg tolak perut saya. Kenapa, kenapa, kenapa ??? Kenapa tak rasa ni.




Erkkk masa ni dah tak peduli dah. Lantak lah nak tolak ke apa ke. Janji budak ni keluar. Maka kami pun bekerjasama lah dalam menjalankan misi mengeluarkan budak Adam ni. Nakal eh anak mama ni. Start la diorg kira 1, 2, 3 saya teran, dua orang nurse kiri dan kanan tolak sepenuh hati perut saya. Doktor pulak bersedia kat celah kangkang dari tadi nak menyambut.



Akhirnya... Setelah dibantu oleh ramai orang, maka keluarlah Rayyan Adam dengan jayanya. Keluar dengan penuh bergaya. Gaya seorang baby yang sihat dan sempurna dalam perut mama. Menangis bagai. Bukan main kuat lagi melalak memecah keheningan malam yang sejuk. Alhamdulilah. Semoga saya takkan lupa saat indah mendakap hangat anak sulung saya. Menyaksikan kesempurnaanya sebagai manusia yang Allah ciptakan. Yang Allah hadiahkan untuk kami suami isteri. Alhamdulilah...

4 comments:

Mak Su said...

Uuuiii, seriau mengingatkan pengalaman bersalin...push push push

Unknown said...

mak su : tgk org mengandung nak mengandung lagi. tapi igt sakit bersalin mak aiiii

LiAnA said...

huhu bagus idea ni.. kena buat 1 entry citer pengalaman peknen dn beranak.. baru bleh buat kenangan kannn

Unknown said...

liana : tu la. nti dah beranak pinak dah tak igt tiap satu pengalaman