LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jun 1, 2010

Ini Bahagian Saya




Ya ini bahagian saya. Saya nak bagi tahu bahagian saya masa mengandung dan melahirkan Rayyan Adam. Apa yang saya dapat, apa yang saya lalui, apa yang saya rasa sebagai ibu mengandung tempoh hari adalah bahagian yang Tuhan nak bagi.



Dari start mengandung sampai lah ke cukup hari nak bersalin saya duduk jauh dengan suami. Sakit pening di kala suami jauh di sisi adalah perasaan yang tak digambarkan bagi seorang isteri. Sangat sedih okey. Nak-nak saya punya simptom muntah-muntah yang berpanjangan.



Saat itu saya hanya mahu dia. Saya mahu suami saya. Ada menemani saya. Melayani saya. Mententeramkan saya. Mengurangkan sakit yang ada. But i have no choice. Suami saya jauh. Saya hanya menangis dan menangis maratapi nasib.



Ada juga rakan yang perasan kenapa saya nangis kalau bercakap kat telefon. Saya sedih okey dengan nasib saya. Boleh kata macam ni lah, perempuan mengandung yang tak de suami di sisi. Perut boyot-boyot jalan sorang-sorang. Drive sendiri-sendiri. Saya tak kuat. Hati saya lemah. Saya cuba kawal perasaan.



Bila tiba bab checkup lagi la bertambah sedih. Jeles nya tengok suami orang lain teman kan isteri nya checkup. Sambil genggam tangan isteri. Kurangkan tekanan isteri. Saya? Saya sorang-sorang. Suami tak de. Jauh. Dia tak boleh teman. Apa perkembangan baby hanya saya je yang dapat melihat. Saya seorang orang pertama. Bukan kami berdua orang pertama.



Tapi Tuhan tu kan adil. Bahagian yang itu saya kurang merasa nikmatnya. Tapi masa hari melahirkan Tuhan bagi kesenangan pada saya suami isteri. Sebab nya, saya selalu berdoa, selalu bercakap pada baby dalam perut. Adam kalau nak keluar kat dunia ni tunggu ayah ada dengan kita ye sayang. Tak kisah la kat mana pun. Janji ayah ada dengan kita. Kesian kat mama kalau sorang-sorang. Yes... Anak ini sangat akur. Anak ini tahu tidak mahu menyusahkan mama dan ayah.



Lantas masa tiba hari melahirkan Rayyan Adam, suami memang ada di sisi. Bila tanda bersalin keluar, suami memang ada di sebelah saya tengah tidur. Alhamdulilah. Tanda bersalin juga tidak sakit. Saya bersyukur sangat-sangat pada Tuhan.



Tuhan juga memudahkan proses melahirkan Rayyan Adam. Tiada apa-apa komplikasi. Dalam lebih kurang 12 jam selepas keluar tanda bersalin saya berjaya melahirkan. Nampak lama bukan 12 jam tu. Tapi saya hanya menanggung sakit bersalin 4 jam sahaja. Satu lagi kesyukuran yang saya panjatkan pada Tuhan. Tuhan anugerahkan tenaga yang kuat pada saya waktu itu.



Ya. Ini bahagian saya untuk anak ini. Untuk yang seterusnya, juga saya harapkan kesempurnaan, dipermudahkan perjalanan proses mengandung dan bersalin. Dan bila kita selalu bercakap pada anak dalam kandungan, Insyaallah anak ini pasti mendengar cakap ibunya.


7 comments:

Izan Ishak said...

asfaliza...
masing2 ada bahagian yg tersendiri kan. semua ada hikmah disebaliknya.

~aSFaLiZa~ said...

Izan Ishak : yup. semua pun bahagian masing2

Mak Su said...

semua orang dapat bahagian mereka tersendiri, bersesuaian dgn ketahanan mereka... sahlah, asfaliza, mmg seorang yg tabah, caiyuk caiyuk :)

Ena said...

Betul tu sangat setuju.. :)

~aSFaLiZa~ said...

Mak Su : tidak syak lagi


Ena : setuju jugak

Mamamya said...

alhamdulillah...rasa bangga dgn as bila baca N3 ni...bkn semua org blh memalui saat2 mcm ni seorg diri....tahniah ye as....

~aSFaLiZa~ said...

mamamya : tq ye kak. as pn doakan akak slmt dgn baby baru ni. hehhehe