LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jul 23, 2012

1st Day Rayyan Adam Terawih

Anak sulung kami Rayyan Adam baru menginjak usia 3 tahun. Ini pertama kali kami betul-betul bersedia membawa beliau untuk join solat terawih berjemaah di surau.


Alhamdulilah Rayyan Adam lulus ujian solat terawih di surau taman rumah baru kami. Dia dah biasa sebab sebelum ni ayah nya rajin jugak bawak berjemaah maghrib and isyak.


Tapi kali ni Rayyan Adam join jemaah perempuan dengan mama. Hmmm... Tapi ada jugak la adegan yang buat gugur iman mama kejap masa solat tu.


Saya amik side tepi sekali supaya Rayyan Adam tak ganggu jemaah lain. Kebetulan kipas duduk letak nya betul-betul sebelah dia. Mula-mula ok. Dia join jugak solat. Kita ruku', dia sujud. Tak kisah la. Janji dia duduk diam.


Godaan kipas duduk tu lagi kuat kot. Ala kipas yang 4 segi yang berputar belah luar (tak tahu macam mana nak explain). Hmmm.. mula la adegannya main kipas tu. Bukan apa. Takut jari dia masuk dalam kipas tu.


Kebetulan pulak ada sorang jemaah perempuan tu pun bawak anak baya-baya Rayyan Adam. Budak tu pun join sekali main kipas tu. Sudah nya, lepas solat terawih rakaat yang ke 4 saya pindah kan kipas tu naik atas meja.


Pun dimain jugak kipas tu. Lepas rakaat ke 6 saya cakap kat jemaah perempuan yang ada anak kecik tu jugak, kita tutup je la kipas ni. Lagi di bukak, lagi dibuat main.


Dah bosan agak nya. Sedang saya solat, dia pun dah mula bunyi. Ma... nak cu.. Ma.. nak cu... 


Masa ni mati lah saya sebab saya tak bawak bekal susu pun (pengajaran untuk diri sendiri. lain kali bawak bekal air or susu)


Lepas tu main cak ba dalam kain telekung. Dia masuk dalam telekung saya, sambil main hantu-hantu....


Hmh... Ikut kan ramai orang yang tak galakkan jemaah bawak anak kecik ke surau. Tapi Rayyan Adam ok. Dia memang tak ganggu jemaah lain. Sebab tu saya berani bawak. Umur nya pun dah masuk 3 tahun. Kalau kita tak biasa kan, sampai bila pun dia tak biasa keadaan orang berjemaah.


Malam tadi saya tak join ke surau sebab mood Rayyan Adam tak ok. Kaki dia sakit sebab jatuh. Takut dia nangis... So daripada ganggu orang, baik mama buat kat rumah je. Ayah sorang je pergi.


Saya harap orang yang tak de anak kecik faham situasi kami.

2 comments:

Mummy Sher said...

hehe..kelakar lah bab rayyan minta susu and main telekung awak..comel je!

Ztee_Azwanis said...

bagusnyer... adam dh free diapers? ingt nk bwk jugak mektok, tp kang tkut tk jd nk solat huhu..