LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jul 30, 2010

Alkisah Berbini Dua Part 1

Satu pagi tiga beradik nak pergi sekolah. Hujan sangat lebat. Kebiasaan ibu nya hantar naik motor. Bergilir-gilir hantar. Mula-mula hantar anak yang kedua dan ketida dulu. Lepas tu baru lah hantar si abang. Nak buat macam mana. Yang ada cuma motor.



Tapi pagi ni hujan lebat sangat. Kalau nak ponteng sekolah, takut kena marah dengan ayah nya. Ayah diorg garang. Sampai kan ibu nya pun takut nak kasi anak dia ponteng sekolah. 



Nak tak nak, pagi yang hujan lebat tu pergi jugak ke sekolah. Ibunya tahu, kalau dah hujan lebat macam ni mesti bawa motor perlahan. Dengan tak nampak jalannya. 



So, macam biasa ibu nya hantar anak kedua dan ketiga dahulu. Sementara tu yang sulung, ibunya suruh jalan kaki dahulu menuju ke sekolah. Dah nama nya abang kan. Kena lah berkorban untuk adik-adik yang lain. 




Abang ni pun jalan kaki lah dulu pakai selipar dan bawa payung dalam hujan lebat tu. So, bila ibunya patah balik nak amik dia, dia dah separuh jalan. Jadi tak de la nanti sampai sekolah lambat. 



Apa yang saya nak sampai kan ialah, semua ni gara-gara takut nak ponteng sekolah sebab nanti kena marah denga ayah nya. Bukan takat anak je yang takut. Ibu nya pun takut sebab dia tak nak anak-anak dia kena marah tak tentu pasal. Sedangkan kalau tak pergi sekolah pun alasan kukuh hujan lebat dan tiada kenaikan. Yang ada cuma motor. 




Yang paling penting saya tersentap dengan cerita ni ialah si ayah yang berkahwin lagi satu bersenang lenang dekat rumah bini nombor dua. Yang dia tahu, marah kalau anak tak pergi sekolah. Malah tak de inisiatif nak bantu isteri pertama nak hantar anak ke sekolah.




Sentap okey perasaan ni. So, saya kalau jumpa anak-anak nya tak kisah la budak-budak tu nak apa. Belikan je. Layankan je. Memang diorg bukan orang susah pun. Tapi tak pe. Saya nak bagi anak-anak isteri pertama lebih dari yang kedua. 




Emosi saya dalam keadaan geram, marah, benci bla bla bla dengan si suami dan bini nombor dua dia

5 comments:

Mak Su said...

hhhmmmm....... :(

Fielah said...

blog hani cerita bini 2 org blog ko pun...

sementelah aku (si jrg komen) rasa nak komen,jadi komen aku adalah seperti berikut.

Suami kalau dah kahwin lebih dr 1, hendaklah berlaku adil. (semua org tahu, tp tak semua reti buat). Berlaku adil tu kpd semua isteri2 merangkap anak kepada isteri2 itu. Kalau la dia tak layan anak2 dia (mcm kes cerita ko ni) maknanya dia mmg x berlaku adil pada isteri pertama tersebut krn anak itu adalah anak die dgn isteri pertama. =( sedih...

~aSFaLiZa~ said...

maksu & fielah : lepas ni ada lagi cerita sedih tau. sedih nya sume mengaitkan anak2. kes ni kesian sgt2 sbb anak2 jadi mangsa

suamihanyisterizuki said...

erkkk,

seyes kt belog haku belog ko belog nani kawan filah citer berbini 2 nih. eiiiii emo emo emo...

ko tahukan kalu aku tgk gelora di hati sara aku jadik cmner...ahahha tetibe nak gile bile tgk tibi.hohoho

~aSFaLiZa~ said...

hany : kebetulan je cerita berbini dua semua nya. tapi aku mmg ni berdasar kan cerita sebenar. sbb tu aku nye kejap lagi ada la part seterusnya