LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

May 25, 2012

Alhamdulilah

Alhamdulilah...
Alhamdulilah...
Alhamdulilah...

Allahuakhbar!!! Sesungguhnya segala yang berlaku adalah rahsia Tuhan Yang Maha Besar


Setelah sekian lama menunggu, menanti, mencuba, berusaha, berdoa, bertawakal, bagai benar janji Tuhan. Saya telah dapat kerja di Melaka


Akhirnya saya sudah boleh tersenyum lebar.
Akhirnya saya sudah boleh bernafas lega
Akhirnya malam-malam saya dalam dakapan suami
Akhirnya Rayyan Adam membesar di depan mata


Tulisan ini ternyata tidak boleh menggambarkan perasaan sebenar saya. Yup memang saya gembira. Cuma tidak la sampai terlompat kegirangan. Entah. Tak tahu macam mana nak describe.


Bayangkan sejak daripada saya menulis di blog ini, betapa banyak nya saya merintih tentang keadaan saya yang duduk berjauhan dengan suami dan anak.


Betapa saya cemburu dengan insan lain yangsetiap detik kehidupan mereka berada di hadapan yang tersayang.


Sepanjang saya mengadung Rayyan Adam, berapa kali je yang suami saya teman kan. Selain daripada itu saya bersendirian. Memerhati para isteri yang sedang sarat ditemani suami tercinta. Saya cemburu melihat jari jemari mereka bertautan. 


Sedangkan saya???? Ya saya cemburu. 


Saat sakit pening asya pula. Sepanjang 9 bulan Rayyan Adam dalam kandungan, saya memang mengalami muntah-muntah yang tidak berakhir. Hanya kawan-kawan serumah yang ada untuk menemankan saya ke klinik. 


Selepas kelahiran Rayyan Adam pula saya terpaksa berjauhan dengan bayi yang telah menemani saya sepanjang 9 bulan dalam kandungan. Luluh nya hati seorang mama melihat mama orang lain dapat mengulit anak kecik nya setiap hari.


Ini juga saya cemburu. 


Pendek kata, saya selalu membahagikan perasaan rindu saya terhadap suami dan anak. Kalau saya rindu suami pasti saya akan menangis. Dan kalau saya rindu Rayyan Adam saya juga akan menangis. Jadi, siapakah yang saya harus rindu dulu. Saya kalah dengan perasaan rindu.


Saya sangka dengan situasi saya yang terlalu merintih di sini, semua orang akan bersimpati. Tetapi sangkaan saya salah. Rupanya ada juga yang bersangka buruk terhadap tindakan saya yang sanggup bekerja jauh dan meninggalkan keluarga tanpa mereka tahu apakah tanggungjawab yang saya lakukan.


Saya menangis lagi mengenangkan hasad dengki manusia. Dikatanya saya mama yang tidak bertanggungjawab. 


Tapi bila difikir-fikir semula, untuk apa aku menangis dengan ayat-ayat negatif engkau. Bukan lebih baik aku mengahappykan diri aku dan suami serta Rayyan Adam.


Now, engkau nak kata apa lagi bila aku dah duduk sebumbung dengan keluarga kecik aku.



******************


Dan kepada kamu dan kamu dan kamu juga, terima kasih terhadap doa-doa kalian untuk saya sekeluarga. Pastinya doa saya juga menyusul untuk kebahagian kalian. Sesungguhnya kita semua layak untuk memiliki kebahagian tidak kira walau macam mana juga cara nya. Walau pun duduk berjauhan begini, percaya lah yang kami sangat-sangat bahagia.


Tapi bohong la tidak bergaduh. Mahu tak bergaduh. Menangis jangan cakap lah. Tertekan jugak jadi mainan setiap hari. 


Tapi kebanyakan hari, sabar adalah ubat paling mujarab. Percaya akan hikmah yang Tuhan akan jelaskan, pasti anda tidak kecundang.


Harapan nya semoga kasih sayang ini akan terus bersemi hingga akhir hayat kami semua. Aminnn

******************



Abang, Rayyan Adam anak mama.... Sekarang rezeki kita sudah sampai. Sekarang doa kita telah diterima. 4 tahun kita mencuba bersama. 4 tahun kita menanggung bersama. 


Sebelum ni saya selalu memotivasikan diri mengingatkan yang insan lain jauh lebih lama tempoh masa hidup berjauhan dengan pasangan dan keluarga mereka. Malah ada yang mencecah 10 tahun. Semua tu membuatkan saya sedar yang saya tak keseorangan berhadapan dengan situasi ini. Perasaan kami sama.


Insyallah lepas ni akan diteruskan usaha untuk ke arah ahli yang ke 4 pulak. Semoga segalanya dipermudahkan. Janji Tuhan itu pasti. Sabar sahaja pengubat segala duka.  


Sujud syukur ku pada Mu Ya Rabb. Dan yang pasti saya ada satu nazar untuk ditunaikan. Insyallah tungulah rezeki yang bakal dikongsikan sikit atau banyak. Insyallah (saya menulis tentang nazar di sini supaya saya tidak terlupa dengan kelapaan kegembiraan yang Tuhan telah kurniakan buat kami sekeluarga)



ALHAMDULILAH!!!!

4 comments:

fazilzura said...

waaaaaaa syahdu nye tulisan mu ini ..
SYUKUR alhamdulillah akhir nyaaaaaaa.. berkat doa2 yg xputus, dpt jgk keje kt melaka ye..

munna said...

alhamdulillah....akhirnya..... tahniah asfaliza...

Nens Collection said...

wahhh...mmg gembira kan..sy tumpang gembira..lega hati dpt keje dekat ngn suami..pasni lagi ceria la..alhamdulillah

LYAfrina said...

alhamdulillah.. tahniah dear... aturan allah swt mmg indah sekali.. smoga lps ni blh merasai kbhagiaan hdp dekat dgn tsyg.. blh lpskan sgala kerinduan.. lya tumpang happy...