LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sep 21, 2011

Mama, Anak Dan Isteri

Hmmm apa yang nak ditulis ni hanya sekadar apa yang saya alami. Yup. Maybe orang lain pun jauh lebih merasa dari apa yang saya rasa. Tapi ni kan sekadar kenangan yang saya ingin kenang-kenang. Huhuhu.



Saya sebenarnya seorang yang penuh dengan komitmen. Eh bukan komitmen yang bekerja bersungguh-sungguh tu. Tapi komitmen sebagai seorang mama, anak dan isteri. Tu belum campur sebagai seorang pekerja.



Ye saya tahu, orang lain pun ada yang jauh lagi banyakk komitmen dari saya. Tapi kan ni saya nak cerita pasal saya.



Sebenarnya cenggini. Last week seminggu saya tak kerja. Wah orang ingat cuti sakan ye. Sedap cuti sampai seminggu. EL la.



Minggu sebelum tu saya balik Johor sebab nak amik mak bawak ke Melaka. Ye lah dah banyak minggu daripada bulan puasa mak duduk kampung. So, dah tiba masa mak tak boleh duduk sorang-sorang lagi.



Masa balik tu memang mak dah demam awal-awal lagi. Masa ni kakak saya duduk kat rumah mak. Ye lah mak kan demam Saya macam pelik tengok bontot mak. 



Then tanya mak, mak pakai pampers ke?



Mak kata haah... Mak tak boleh control demam. Saya macam tak sedap hati. Tapi ok fine. Malas nak layan ketidaksedapan hati saya ni.



Bawak balik Melaka. Hari Isnin nak pergi kerja ni. Mak cakap, mak nak duduk rumah Kak Ana sebab tak larat nak urus diri sendiri.



Terus saya decide tak nak kerja. Sebab apa? Sebab mak kena pakai pampers kat rumah. So, bila dah pakai pampers, u allsss sebagai anak boleh duduk fikir diam-diam. Of coz la tak kan.



Dan satu sebab lagi, saya tak nak Rayyan Adam dijangkiti. Maklum lah puan-puan. Seorang kanak-kanak berusia 2 tahun mudah sangat dijangkiti apa-apa sebab antibody dia belum kuat lagi kan.



Makanya, mak duduk rumah Kak Ana dan Rayyan Adam saya jaga sepenuh masa. Tengah hari saya pergi rumah Kak Ana jenguk mak apa yang patut.



Ok la. Tak merungut pun. Malah, jauh jauh jauh di sudut hati bersyukur atas segala apa yang saya dapat sekarang ni. Saya dapat peluang menjaga mak. Peluang menjadi mama pada Rayyan Adam. Dan semuanya serentak. Saya juga dapat melayan suami. 



Semua orang pun tak merungut sesama sendiri bila jadi macam ni. Mak ok. Suami ok. Saya lagi ok. Dapat jaga mak. Bela mak. Give the best what i can. Kalau boleh nak jauh kan hati saya daripada wujud perasaan merungut. Ini lah peluang yang saya ada untuk tambah amal yang cetek ni. Itu pun kalau diterima. Wallahualam.



Dan hari Sabtu, Rayyan Adam demam panas. Hilang punca kenapa dia demam panas. Badan dia merah-merah macam terbakar. Actly saya tak panik pun.



1st step pergi farmasi beli ubat demam yang masuk bontot tu. Pergi rumah Kak Ana sebab kat rumah saya dia asyik merengek je. Boring kot. Bogel kan and pakai pampers jek. Mandi kan air asam jawa. 



Malam tu reda sikit. Ingat nak bawak jumpa doktor. Tengok dia happy je. Badan pun dah tak panas. Tapi bila time tidur... Meracau, mengigau. Pendek kata semuanya tak kena gaya.



Esok, hari Ahad bawak jumpa doktor. Klinik yang kitorg selalu pergi tutup pulak hari Ahad. Nak tak nak pergi je la klinik 24 jam yang ada. Doktor kata tak de apa-apa. Ye la. Panas dia turun naik turun naik je. Mahu tak risau anak demam panas. Boleh sawan.



Hari Isnin, saya buat keras hati je pergi kerja macam biasa. Anak belum tentu sihat ke tak ni. Jahat tak?



Tapi suami kata, tak pe, abang ada. Abang boleh jaga. Kalau apa-apa abang bagi tahu eh. Hmmmm...Dan di kejauhan sangat-sangat la risau tahap 200%. Tapi nak buat macam mana. Tak pe lah. Harap-harap kesabaran saya ada ganjaran yang besar Tuhan nak bagi. Amin.



Now, Rayyan Adam dah sihat. Mak pun dah sihat. Saya pun menjadi girang. Alhamdulilah

3 comments:

SiTi said...

alhamdulillah...semua nya sihat...

~aSFaLiZa~ said...

siti : alhamdulilah

gee ryder said...

alhamdulillah...