LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jan 17, 2011

Ikan Tanpa Kepala

Kan katanya kalau makan kepala ikan tak elok untuk otak la. Jadi pelupa lah. Jadi bodoh la. Lepas tu untuk tumbesaran bayi dan kanak-kanak lagi la tak elok kan. Jadi, untuk permulaan menu anak kami yang dah mula pandai makan semenu dengan mak bapaknya. So, kami suami isteri pun kata lah, lepas ni kalau masak ikan buang kepala siap-siap.




Maka, jadi lah macam ni ropenye. Ni baru permulaan je tau. Belum serius sangat pun. Maksudnya ikan yang akan dipenggal kepalanya siap-siap ikan yang kecik-kecik je la. Macam ikan selar, ikan kembong, ikan kerisi dan sewaktu dengannya. Kalau ikan mahal-mahal sayang nak buang kepalanya. Huhuhu.. So masak asing la kepala ikan yang besar-besar tu macam ikan parang or ikan terubuk. 






Bukannya apa, buat macam ni. Rayyan Adam kan dah mula makan lauk pauk yang saya masak. So, benda yang kita boleh jaga pemakanannya, kita jaga. Mana yang kita tak reti nak buat macam mana. So, benda simple yang menentang arus macam ni la kita kena pandai aturkan. Tak gitu.


 Ni gambar terdekat ikan yang telah dipenggal 

 

6 comments:

LiAnA said...

time aqil baru mkn dulu akak suka beli tenggiri sbb boleh beli sekeping2 kan keke..

pastu masa goreng tu jgn letak kunyit.. just giling bawang merah/putih skit gaulkan je utk perasa.. sbb rayyan kecik lgkan..

~aSFaLiZa~ said...

liana : kunyit tak elok ke kak utk baby? gud2. as tak tahu pun menda ni

aibaks said...

hehe.. pancung kapara.. hehe

~aSFaLiZa~ said...

aibaks : tarak kepara

Mama Likha said...

klo tk buang kepala, rayyan adam ngappp ke kepala tu.. huhu gerun lak tgk tkde kepala.

~aSFaLiZa~ said...

mama likha : tak la. nti kepala tu yg ngap rayyan adam