LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dec 15, 2010

PERKHIDMATAN KAUNSELING DI JABATAN AGAMA ISLAM


KAUNSELING

Suatu proses menolong dalam pertemuan bersemuka yang melibatkan perhubungan dua hala di antara seorang yang terlatih dengan suami dan, atau isteri yang terperangkap dalam suatu keadan yang sukar di atasi.



BENTUK KAUNSELING
  • Individu
  • Bergabung/bersama
  • Serentak
  • Keluarga
  • Penceraian


KATEGORI KAUNSELOR DI JABATAN AGAMA ISLAM
  • Profesional
  • Spara Profesional
  • Tidak Profesional


PROFESIONAL
  • Ijazah dalam Pengajian Islam
  • Latihan Formal dalam Perkhidmatan Menolong (Kaunseling/Psikologi) peringkat Ijazah/Diplima Lanjutan
  • Pengalaman
  • Mempunyai Perwatakan/Personaliti yang bersesuaian


SPARA PROFESIONAL
  • Ijazah/Diploma dalam Pengajian Islam
  • Latihan Asas Kunseling/Psikologi/Kursus JangkaPendek/Sijil
  • Pengalaman
  • Memiliki Perwatakan/Personaliti yang bersesuaian


TIDAK PROFESIONAL
  • Mempunyai Asas dalam Pengajian Islam tetapi tidak sampai peringkat Ijazah/Diplima
  • Latihan asas/tiada latihan asas
  • Pengalaman tidak berpengalaman
  • Memiliki perwatakan/personaliti yang besesuaian


SUAMI ISTERI YANG MEMERLUKAN KAUNSELING
  • Berkonflik
  • Mengalami tekanan/Stres
  • Sukar berinteraksi dengan pasangan
  • Ingin berkongsi masalah
  • Memerlukan pengukuhana emosi
  • Memerlukan bimbingan/panduan
  • Ingin memahami peraturan/prosedur
  • Ingin mempertingkatkan kemahiran diri
  • Memulihkan perhubungan dengan ahli keluarga
  • Memahami diri sendiri, pasangan dan ahli keluarga
  • Mengenalpasti masalah


MATLAMAT KAUNSELING


Membantu Suami Isteri
  • Menyelesaikan konflik
  • Memahami tanggungjawab
  • Mengubah tingkahlaku yang tidak adaptif (tidak berfaedah)
  • Memulihkan perhubungan
  • Memahami prosedur/tuntutan dan perbicaraan di mahkamah
  • Memahami diri sendiri dan orang lain yang signifikan (kaitan rapat)
  • Mempertingkatkan kemahiran diri
  • Membina sikap asertif (berterus-terang) serta keyakinan diri
  • Mengenalpasti masalah, memilih alternatif dan bertanggungjawab terhadap keputusan yang diambil
  • Merujuk masalah kepada institusi yang tepat


TATACARA MENDAPATKAN PERKHIDMATAN KAUNSELING
  • Suami Isteri hadir di Jabatan Agama Islam Negeri mengikut tempat mastautin
  • Isi borang yang disediakan
  • Lampirkan salinan surat nikah/rujuk nikah dan kad pengenalan
  • Dapatkan nombor rujukan/tarikh temujanji


TANGGUNGJAWAB KLIEN
  • Bersedia/kerelaan sendiri
  • Memberikan kerjasama
  • Bertanggungjawab terhadap keputusan yang diambil
  • Melaksanakan tindakan
  • Bertingkah-laku (penampilan) sopan/beradab
  • Bersikap jujur/ikhlas
  • Menghormati kaunselor
  • Mengelakkan bertelagah/bertengkar
  • Hadir pada masa dan tarikh yang ditetapkan (ada temujanji)
  • Bersabar dan bertenang
  • Mematuhi peraturan/undang-undang


TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR
  • Menghormati klien
  • Berlaku adil/tidak bais
  • Sabar dan ikhlas
  • Tidak menghukum
  • Tidak banyak bercakap
  • Menggalakan klien bercakap
  • Bersedia dan menunjukkan minat
  • Memahami masalah klien (empati)
  • Mendengar dengan teliti
  • Berupaya mempelbagaikan alternatif
  • Mewujudkan suasana teraputik
  • Berusaha mencipta kemaslahatan
  • Membantu klien membuat keputusan
  • Menyediakan laporan yang diperlukan oleh klien
  • Mengelakan daripada berlakunya "transparence"


ETIKA KAUNSELOR
  • Menghormati klien
  • Tidak bais (berlaku adil)
  • Tidak menghukum
  • Menjaga masa
  • Menjaga rahsia
  • Mendorong ke arah melakukan ma'aruf


KAREKTOR SUAMI ISTERI SEMASA BERADA DALAM SESI
  • Sedih/murung/bingung
  • Agresif/marah/baran
  • Pasif/perlu bimbingan
  • Memutar belit fakta/memburuk-buruk
  • Menguasai sesi/ingin menang
  • Mendesak
  • Mengancam/menggugut
  • Takut/bimbang/risau
  • Mengalah/menurut kata


SESI KAUNSELING
  • Hadir pada tarikh dan masa yang ditetapkan
  • Sesi mengambil masa di antara 45 minit @1 jam
  • Dikendalikan oleh seorang kaunselor
  • Suami isteri dan kaunselor mempunyai peranan bagi menjayakan sesi kaunseling


PERANAN KAUNSELOR
  • Menjemput klien
  • Membuat pendahuluan
  • Memberi layanan yang baik
  • Mengenalpasti masalah
  • Menggalakkan klien bercakap
  • Mengkategorikan masalah
  • Menyusunikut keutamaan
  • Menggunakan strategi pertolongan
  • Mengemukakan alternatif
  • Membantu klien membuat pilihan dan keputusan/membuat pertimbangan
  • Memeriksa/mendapatkan komitmen klien
  • Membuat rumusan/penutup/temujanji semula


PERANAN KLIEN (SUAMI ISTERI)
  • Mempunyai matlamat yang jelas
  • Mempunyai keyakinan/kepercayaan kepada kaunselor
  • Bersikap jujur dalam membentangkan masalah
  • Mengawal diri daripada bertingkahlaku agresif/dikuasai emosi/tindakan negatif terhadap pasangan/kaunselor
  • Memberikan komitmen/kerjasama
  • Bersedia melakukan perubahan positif menerima pandangan
  • Bertanggungjawab kepada keputusan yang diambil


KEJAYAAN KAUNSELING
  • Klien memberi kerjasama
  • Klien bermotivasi untuk berubah
  • Kaunselor mempunyai ilmu kemahiran dan pengalaman
  • Matlamat kaunselor dan klien sama
  • Kaunselor mengguna strategi pertolongan yang tepat
  • Tempat kaunseling yang selesa dan kondusif


KEBAIKAN MENDAPATKAN PERKHIDMATAN KAUNSELING
  • Masalah dapat dikesan di atasi pada peringkat awal
  • Hubungan suami isteri menjadi mesra dan harmoni
  • Mempertingkatkan kemahiran dan keupayaan diri
  • Membina keluarga bahagia
  • Menyelesaikan konflik secara baik

17 comments:

aibaks said...

bagus gak klu sharing info ni.. leh dapat tahu skit pasal khidmat dari jabatan agama islam.. nice

~aSFaLiZa~ said...

aibaks : yup. kebanyakan pasangan yg ada masalah malu nk g kaunseling kat pejabat agama. walhal naik pejabat agam bukan nk bercerai berai pun

cik daisy said...

setuju. pendapat pihak 'ketiga' penting dlm kekusutan rumahtangga. bkn pihak kita, bkn pihak mertua tp mereka di pejabat agama tu.

~aSFaLiZa~ said...

kak d : kanselor kat pejabat agama salah cnth pihak ketiga yg tak akan bias pada mana2 pihak. tak yah malu kalau ada big problem dlm rumah tangga

izan supian said...

hmmm..betul tu.selalu salah paham kan.g pejabat agama je nak cerai.padahal bimbingan kaunselling tu penting.baik dapatkan khidmat kaunselling yg bertauliah untuk betulkan keadaan,dari pihak ketiga yng bias dan memburukkan keadaan.

Anonymous said...

I every time used to study piece of writing in news papers but now as I am a user
of net thus from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.



Feel free to visit my homepage ... click through the following post

Roziyana Zahri said...

sebenarnya kena pergi pejabat agama ke@mahkamah

Anonymous said...

Berapa anggaran bayaran utk perkhidmatan kaunseling.

Anonymous said...

Please let me know if you're looking for a article writer for
your site. You have some really good articles
and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load
off, I'd absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link back
to mine. Please shoot me an e-mail if interested. Many thanks!


Here is my web page: toronto long term disability lawyer

Anonymous said...

Saya pernah mendapatkan bimbingan kaunseling di Pejabat Agama Islam Bukit Mertajam dan Pejabat Agama Islam Butterworth. Servis di kedua2 pejabat amat mengecewakan...tidak profesional dan tidak menjaga aib pasangan. Maksud saya, di pejabat agama Bukit Mertajam, saya dan suami diminta tunggu giliran dalam satu bilik yang sama di mana sesi kaunseling sedang berjalan bersama pasanagan lain. Setiap butir masalah mereka kami dapat dengar dgn jelas....(ada sesetengah perkara terlalu sulit utk dikongsi dgn org luar)...tak mahu malu, kami terus keluar dan ke pejabat agama Butterworth. Kat sana, staf yg uruskan bahagian bimbingan kaunseling nampak tak terlatih dan hanya boleh bagi buku2 bacaan sbg rujukan kami...SEDIHHH...

Masjuliana Balqish said...

Assalamualaikum...nak tanya...saya terlalu sedih suami buat hal sendiri...mwmancing shj..katanya untuk hilang stress...saya pun tak berkerja...sepatutnya fikir sama2 mcmana nak cari income...kdg2 saya dan anak2 shooting, so dpt
duit poket...tapi tak pernah dpt galakan..malah dikatanya saya ni membawa malang ...kadang2 bila dia soal, dan saya jawab dia kata saya kurang ajar kerana meninggi suara...saya tak tau dimana kurang ajar saya disitu..bila diam pun sama...dia ttp kata saya biadap..saya jd stress ..anak2 tempat saya lepas kan geram....bantu saya

Masjuliana Balqish said...

Assalamualaikum...nak tanya...saya terlalu sedih suami buat hal sendiri...mwmancing shj..katanya untuk hilang stress...saya pun tak berkerja...sepatutnya fikir sama2 mcmana nak cari income...kdg2 saya dan anak2 shooting, so dpt
duit poket...tapi tak pernah dpt galakan..malah dikatanya saya ni membawa malang ...kadang2 bila dia soal, dan saya jawab dia kata saya kurang ajar kerana meninggi suara...saya tak tau dimana kurang ajar saya disitu..bila diam pun sama...dia ttp kata saya biadap..saya jd stress ..anak2 tempat saya lepas kan geram....bantu saya

Masjuliana Balqish said...

Assalamualaikum...nak tanya...saya terlalu sedih suami buat hal sendiri...mwmancing shj..katanya untuk hilang stress...saya pun tak berkerja...sepatutnya fikir sama2 mcmana nak cari income...kdg2 saya dan anak2 shooting, so dpt
duit poket...tapi tak pernah dpt galakan..malah dikatanya saya ni membawa malang ...kadang2 bila dia soal, dan saya jawab dia kata saya kurang ajar kerana meninggi suara...saya tak tau dimana kurang ajar saya disitu..bila diam pun sama...dia ttp kata saya biadap..saya jd stress ..anak2 tempat saya lepas kan geram....bantu saya

Masjuliana Balqish said...

Assalamualaikum...nak tanya...saya terlalu sedih suami buat hal sendiri...mwmancing shj..katanya untuk hilang stress...saya pun tak berkerja...sepatutnya fikir sama2 mcmana nak cari income...kdg2 saya dan anak2 shooting, so dpt
duit poket...tapi tak pernah dpt galakan..malah dikatanya saya ni membawa malang ...kadang2 bila dia soal, dan saya jawab dia kata saya kurang ajar kerana meninggi suara...saya tak tau dimana kurang ajar saya disitu..bila diam pun sama...dia ttp kata saya biadap..saya jd stress ..anak2 tempat saya lepas kan geram....bantu saya

Masjuliana Balqish said...

Assalamualaikum...nak tanya...saya terlalu sedih suami buat hal sendiri...mwmancing shj..katanya untuk hilang stress...saya pun tak berkerja...sepatutnya fikir sama2 mcmana nak cari income...kdg2 saya dan anak2 shooting, so dpt
duit poket...tapi tak pernah dpt galakan..malah dikatanya saya ni membawa malang ...kadang2 bila dia soal, dan saya jawab dia kata saya kurang ajar kerana meninggi suara...saya tak tau dimana kurang ajar saya disitu..bila diam pun sama...dia ttp kata saya biadap..saya jd stress ..anak2 tempat saya lepas kan geram....bantu saya

Unknown said...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

Razlif! said...
This comment has been removed by the author.