LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nov 22, 2010

Nak Percaya Siapa????



Mak kata tak boleh mandi

Doktor kata boleh mandi. Kalau tak mandi macam mana u nak jaga kebersihan. Asalkan u jaga kebersihan, penyakit u mesti cepat baik



Mak kata tak boleh makan benda yang gatal-gatal. Contohnya telur.

Doktor kata everything u want to eat, u can. Include sea food, egg and watever u want. U tahu tak, makanan ni lah sumber tenaga utama u time u tengah sakit ni. Kalau u tak makan, macam mana u nak dapat tenaga?



Mak kata tak boleh makan kicap. Nanti parut jadi hitam.

Doktor kata, kalau tak makan kicap pun parut u tetap akan jadi hitam.




Penyakit ciken pox ni banyak betul pantang larang orang tua. Doktor moden pulak dah ada fakta bagi tahu kita apa yang boleh apa yang tak boleh. Mak pulak main ugut-ugut, kau nak ikut cakap siapa? Mak ke doktor? Adeh!!!

10 comments:

LiAnA said...

bab yg lain no komen.. tp part mandi tu harus.. time kene dulu ku mandi mcm biasa.. cuma guna air suam tapi tanpa sabun.. sbb takut pedih.. hahaha boleh?... tapi mmg mandi.. berlengass..

LiAnA said...

lupa nk ckp.. kalau muka byk kene basuh je dgn air kelapa.. biar sejam.. pastu basuh dgn air biasa.. pastu kalau ada daun peria..buah peria tu pun takpe.. potong2 rebus.. dah suam buat jirus kat badan.. cepat kecut plus kulit cepat bersih..

mzhany said...

yang ni
"Doktor kata, kalau tak makan kicap pun parut u tetap akan jadi hitam"

aku stuju ckp doc..ahhaha kalu dah nama parut...pernah ko nampak parut kaler hijau ahahha...

yang lain tuh aku nak percaya ckp mak ko ;)

~aSFaLiZa~ said...

kak liana : nti as nk try la pakai daun peria. setakat ni guna daun bambu jek buat mandi

~aSFaLiZa~ said...

hany : smlm aku makan udang curi2 laki aku beli. hahahhaha

gee ryder said...

mak² ni berpandukan dr pengalaman n petua org dulu²..doc ni dr ape yg dia bljr tp mungkin xde praktikal kot haha

bab kicap tu akak xpcaya..yg gatal² tu pecaya hehe

Me, Myself and I said...

1. Mandi - secara logik HARUS mandi sbb boleh turunkan suhu badan bila demam.

2. Makan - apa saja tapi agak-agak ler...mmg le boleh makan apa saja tp kalau gatal sila tanggung sendiri..hehe.

3. Kicap - entah la tapi dari pengalaman la..kalau kesan campak tu tak digaru, kering sendiri... parutnya tak ler teruk sgt kut tp mengikut masa ianya hilang sendiri.

Ini kes kata Doktor vs kata org tua la ni...untuk jalan mudah fikirkan yang ada logika...huhu

~aSFaLiZa~ said...

kak gee : doktor ngan org tua boleh bertelagah tau. huhuhu sume nk menang


kak syam : now saya ikut suka je kak. hahahha... kalau sakit makan ubat.

cik daisy said...

hehehe.. dr bab demam campak, smpai bab ngandung, bersalin, berpantang.. misti ade je pesanan org tua2. pape pun kene tgk logik dek akal.. kite pun blajo sains kan :)

~aSFaLiZa~ said...

kak d : tu la. mana yg logik blh la pakai