LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aug 6, 2010

Tak De Perasaan Ke

Ada orang kata berdiam diri tu lebih baik. Memang pun. Tapi kalau nak positif sangat pun sampai bedna yang panas pun di positif kan. Apa  kes?



Benda-benda yang umum yang patut jadi sensitif dan sensitiviti pun nak dijadikan seolah-olah dunia ni semuanya benda baik je. Seolah-olah hati dan perasaan tu tak de dalam hati orang jenis macam ni.



Saya bagi contoh la eh. Saya dan juga beberapa rakan saya yang ada kalau dah terbaca atau tertengok benda yang menyedihkan, conform la akan menangis. Tak menangis pun, mesti bergenang sikit la air mata tu.



Common la beb. Kalau dah nama nya cerita sedih tak kira la benda tu melibatkan anak or budak kecik, takkan orang yang dah bergelar ibu je yang patut nangis. Habis kamu-kamu yang belum bergelar ibu tak de perasaan sedih. Habis kamu-kamu tu menangis waktu bila? 



Ke, memang dah tutup hati dan perasaan tu. Or semuanya dah mati perasaan? Konon semua benda nak positif. Hakikatnya kamu hipokrit pada diri sendiri. Menipu diri menjadi orang yang sensitif. Kepalsuan yang semuanya nampak baik.



Banyak hal sebenarnya yang menimbulkan isu yang sensitif. Contoh sekarang ni tengah kepoh hal penghinaan negeri Johor. Bagi mereka yang anggap benda tu positif, tahniah la. Sebab mampu menganggap benda tu spereti tidak apa-apa yang berlaku. Tapi bagi mereka yang tersinggung seperti saya. Benda ni memang sensitif. Beb, orang negeri lain pun terkejut hal ni berlaku. So, lantak la ye anda hendak berfikiran bagaimana.



Ni tanah tempat tumpah darah saya. Tempat jatuh kan lagi dikenang. Kalau kita ada 100 orang Johor. 70 marah, 30 tak marah. Tu hak masing-masing. Kami ni rakyat Johor masih lagi terasa kes Aduka Taruna. Lagi la tambah kes baru.



Memang kalau kita ni melenting, kita pun akan jadi macam perempuan ni. Tapi tak salah rasa nya kalau kita ni masih wujud perasaan marah dan terguris. Kata ada hati dan perasaan. Tu nama nya normal. Normal sebagai manusia normal. Bukan paranormal.



Bagi yang tak de perasaan tu, terpulang la ye pada kamu untuk berdiam diri lebih baik ye. Tak perlu nak menambahkan lagi duka di hati rakyat Johor lagi.



Aku pun dah tak reti nak membebel macam mana dah ni

2 comments:

Fielah said...

aku mmg tak phm sgt motif utama ko bebel ni as.

Tapi kesimpulan yg aku dpt buat:

1. kalau kisah sedih yang dipertontonkan dan di baca dan ada org yg tidak tersentuh (x kira dh kawin ke bujang ke ape ke) & (tak kesah kalau die nangis ke tidak ke tp dia tetap tersentuh hatinya) maknanya die patung bernyawa. Kesian org macam ni...

2. Kalau org kutuk sesuatu yang menyentuh asal usul dan jati diri kita (contohnya, negara, negeri, sekolah, syarikat kita bekerja - sedangkan yang tidak berasal atau ada kaitan dengan yg disebut) memang orang yang bodoh piang.

Sekian..

~aSFaLiZa~ said...

fielah : hahhaha. kalau aku nk ckp aku pun tak faham apa yg ko komen ni jugak. hhahahhah. bodoh piang jugak