LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

May 25, 2010

Tak Jadi Nak Mati

Pernah dulu selalu je rasa nak mati. Selalu je hilang kawalan diri kalau hati tak tenteram. Bila hilang kawalan, dah tak ingat dah siapa ada sekeliling kita. Yang tahu cuma diri sendiri je. Masa tu, mak, abah, abang, kakak, sedara mara dah tak kenal dah. Fikir dunia ni dah tak bererti.




Tapi sekarang, diri dah terkawal. Kalau tak kerana budak kat bawah ni. Nyawa ni dah tak de kot. Tak pun dah duduk hospital gila. Paling busuk pun duduk bawah jambatan ke. Huhuhuhu...







Sekarang segala-galanya terkawal. Tak kira lah, pergerakan ke, kelakuan ke, aktiviti segala-galanya dikawal budak ni. Pendek kata saya jaga diri sendiri semata-mata kerana dia.



Dulu boleh drive sampai 140km sejam. Sekarang nak drive 120km sejam pun takut. Takut apa-apa jadi kat diri sendiri. Kalau yang buruk-buruk jadi kat diri sendiri, siapa nak jaga anak ni. Tak nak anak jadi anak yatim. Jadi, memandu pun tiba-tiba bertukar kepada pemandu berhemah.



Sebelum mengandung dulu pernah jugak lah gaduh laki bini sampai saya rasa nak berpisah. Tu dulu tau. Tapi sekarang kalau gaduh, minta simpang dari benda-benda buruk tu. Tak nak budak kat atas tu tak dapat kasih sayang yang sempurna dari mak bapak dia.



Apa yang saya tahu laki bini sekarang mahu kerja, kerja, kerja. Cari yang sepatutnya untuk kebahagiaan dan kesempurnaan anak ini. Jangan ada sekelumit pun masa terbuang untuk anak ini bila cuti. Segala-galanya untuk dia. Masa untuk kami bermesra suami isteri pun hanya ada bila dia tidur sahaja. Sampai macam tu sekali penangan dia.




Apa pun, hidup saya, kesenangan saya, kesempurnaan saya, kesihatan saya hanya untuk Rayyan Adam. Sudah tanam dalam diri tidak mahu mati, tidak mahu sakit, tidak mahu susah kerana dia. Dia lah nyawa saya sekarang. Hidup ini takkan bererti tanpa dia. Hidup ini takkan ada matlamat jika tiada si jantung hati ini. Rayyan Adam lah penawar hidup mama sayang.


11 comments:

Izan Ishak said...

demi anak2, kita sanggup buat apa saja kn..
yess...kecuali mati, semuanya ktentuan Allah..

~aSFaLiZa~ said...

izan : kalau dah takdir Tuhan saja yg kita tak blh elak

zteesyahmi said...

betul tu.. klo dulu frust skit, sbuk nk bunuh diri. haha. bodoh btul kan...


skrg ni???? oooh tdakk... mntak umur biar lg panjang..


oo jaat suh likha mntak adik yer! rayyann... cpt mintak adik jugak. rayyan tdo bnyk3 biar mama papa bermanja2 sokmo! hihi

suamihanyisterizuki said...

wooo, gile ko frust nk bunuh diri..ahhaha aku tak pernah lg terpikir camtuh ;)

wehhh damok nye adam skrg...gud gud

~aSFaLiZa~ said...

ztee :
mcm ni la kan org ada anak. hidup utk anak

oh kadang2 dia bangun jugak time mama nak manja2 dgn ayah dia. jeles agaknya. hahhahha. terus tak jadi nak bagi adik



hany :
rasa je nak bunuh diri. tapi selalu tak jadi sbb takut sakit. hahahha. ye r kalau terjun bangunan cnfrm sakit. kalau kerat lengan cnfrm sakit. minum racun sakit tak beb? huhuhu


adam gemuk plus hidung pun makin kembang dow. pelik tiba2. hahahha

Ena said...

camtu la kan!..

demi anak2 &kasih sayang.. kite sanggup berkorban apa saje..

moga rumahtangga kite juga terpelihara.. :)

~aSFaLiZa~ said...

Ena : amin

IbuDhira said...

betul tu as,
skrg ni buat ape pun mesti pk dia kan..kat situla sifat keibuanmu terserlah..hehe..untung nye Adam..dapat mama camni..mesti dia pon x sbr2 tunggu mama dia balik..

~aSFaLiZa~ said...

rini : wah aku terharu ko kata untung adam dpt mama mcm ni. sobsobsob. tq beb

fazilzura said...

salam ..

alamkkk ngeri je tgk itu tajuk ..

its normal bile manusia tu di landa musibah .. sume tu tuk menguji kesabaran kite sebagai makhluk NYA..

banyakk2kan berdoa, zikir key ..

ye betui , bile ado anak ni mmg kite hapy sgt2..

~aSFaLiZa~ said...

fazilzura : tu la. bila susah je nk mati. nak mati. tak igt tuhan langsung