LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aug 7, 2009

H1N1

Berikutan dengan tajuk di atas ialah isu semasa yang kian hebat diperkatakan sekarang. Huhuhu... Intro macam nak buat karangan masa sekolah-sekolah dulu. Eh tapi memang betul apa. H1N1 sekarang ni dah semakin mengganas. Tapi kenapa yek saya terajin pulak nak menulis pasal isu semasa yang tak seberapa ni.

Alkisahnya macam ni, dulu-dulu orang kata kalau ramai yang demam, sakit tekak, batuk atau selesema, ha ni dah musim demam. Lebih kurang macam tu lah ayatnya. Sekarang ni pun ramai gak lah yang demam. Tapi musim demam yang bermusim sekarang ni agak lain macam sikit disebabkan virus H1N1 yang mula menular di negara kita yang mana setakat hari ini dah 14 orang jadi mangsa korban virus berkenaan

Yang saya nak cerita sekarang ni, orang di sekeliling saya ramai pulak yang terjangkit dengan simtom-simtom tersebut. Tapi bukan lah bermaksud mereka terkena jangkitan virus tersebut. Cuma... Ye lah. Takut jugak kan. Dalam keadaan sekarang dah macam darurat pulak penyakit ni. Kena berhati-hati, kena pakai topeng, kena kuarantin. Macam-macam lah.

Mula-mula balik kampung minggu lepas anak Kak Ana enam-enam demam. Hish! Tengok memang kasihan. Makan tak lalu. Pastu muntah. Melepek je semua. Yang besar-besar pun tak boleh nak harap sangat tolong buat kerja masa kenduri hari tu. Yang kecik jangan cerita lah. Sikit-sikit nangis. Last-last hari Isnin Kak Ana pergi cek lagi kat klinik, Nurin terpaksa ditahan wad. Tu pun yang kecik sekali. Yang lain-lain Kak Ana tak bagi dah keluar rumah. Lagi pun ikut kan berita-berita dalam akhbar kata, kebanyakan kes yang mati sebab H1N1 ni paling banyak kat hospital Melaka.... Alamak!!!! Nak dijadikan cerita, dalam masa yang sama, anak sedara husband pun dimasukkan kat hospital Melaka sebab excident patah kaki. Satu lagi bala. Kak Ana pun cakap lah kat saya, kalau boleh tak payah lah bersalin kat hospital Melaka, sebab memang binatang ni tengah mengganas sekarang. Habis tu nak bersalin kat mana? Hospital Johor? Dah ada gak 1 kes yang mati. Hospital Batu Pahat? Pun sama gak. Hish tak tahu lah.....

Ha ni satu lagi... Tu dah betullah family kita tengah melayan demam. Ni depan mata pun ramai gak yang demam tak baik-baik ni. Alahai.... Depan mata maknanya officemate. Ye officemate yang memang duduk depan mata saya. Oh Ise... Bila lah nak baik demam awak ni. MC sampai 2 hari. Hish cuak jugak ni. Awang pun sama. Demam tak baik-baik lagi. Ikutkan macam dah lama je diorang ni demam. En. Shahrul sampai kata macam ni, aku takut jangkit dekat As je ni. Habis sekarang macam mana? Rasa-rasanya saya kot yang perlu dikuarantin. Huhuhu...Maknanya tak payah datang kerja. Hahahahha. Ye lahhh... Kan wanita (eh wanita ke? eh tak. gadis la..) mengandung antara yang berisiko mendapat jangkitan tersebut. Hmmmm... tapi saya dalam keadaan serius ni berkata sedemikian rupa. Saya takut apa-apa jadi pada kandungan saya. Macam mana ni....

No comments: