LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dec 20, 2012

Pendarahan Ketika Awal Kehamilan

Untuk kedua kalinya saya adalah antara jutaan wanita di dunia yang istimewa mengalami perkara seperti tajuk di atas.



Pendarahan ketika di awal kehamilan.


Pertama of course ketika mengandungkan Rayyan Adam. Alhamdulilah. Kandungan berjaya sehingga detik kelahiran. Ibu dan baby bertahan.


Masa pertama kali mengalami situasi tersebut, harus la kami laki bini gelabah. Ye la... Anak sulung. Wajib untuk menyelamatkan mana-mana nyawa sama ada baby atau ibu.


Terus menerus ke hospital walaupun tiada rasa sakit. Maka berkampunglah saya di wad sakit puan. 


Kali ini, ianya terjadi untuk sekian kalinya. Dah la saya ingat yang keluar tu darah period. Memang mati-mati ingat period. Saya cek UPT pun sebab saya mengalami simptom mabuk yang teruk. Tengok-tengok positif.


Cumanya kali ni, saya lebih tenang sikit. Tenang lah konon... Huhuhu. Pada hal tak nak masuk hospital sebab badan dah mabuk teruk. Mabuk todi, mabuk cinta, mabuk rindu semua nya pekej. Macam ni nak masuk hospital. Ada yang boleh tambah sasau.


So, saya hanya refer ke klinik swasta dan klinik kesihatan kerajaan sahaja. Selagi tiada arahan untuk saya ke hospital, kami suami isteri hanya tunggu dan lihat.


Kejap-kejap.... Tunggu dan lihat tu bukan la bermakna kami buat donow je taw. Tapi atas nasihat doktor. Doktor yang cakap, kalau betul lah kandungan ni tak menjadi, maka biar la ianya keluar dengan sendirinya bersama darah yang keluar tersebut. 


Kalau ianya menjadi, maka selepas 2 minggu dari tarikh hari ini, saya perlu datang semula untuk mengetahui perkembangan janin sama ada wujud atau tidak.


Darah yang keluar bukannya fresh blood tau. Hanya lendir coklat sahaja. So doktor kata itu bukan kira darah period la kekdahnya.


Maka bermula la episod saya perlu ulang alik ke kilinik kesihatan seminggu sekali untuk mengetahui duduk sebenarnya baby. Sehingga lah.... Baby terus sahaja muncul dalam keadaan fizikal yang mula membentuk dengan sempurna.


Tapi!!!! Pendarahan itu masih lagi berlaku!!!!


Jadi!!! Saya perlulah dirujuk ke pakar di Hospital Besar Melaka. Huh!!!


Dalam hati takut nya.... Kali ni mesti nak kena korek lagi macam Rayyan Adam dulu. 


Dan paling sadis takut-takut saya akan ditahan wad. Takut lagi.


Nasib baik masa tu rasanya memang musim mengawan kot. Kemain ramai lagi ibu-ibu hamil di kawasan labour room. Ada can wad penuh. Nasib hakak baik. Doktor kasik balik and jumpa lagi selepas 2 bulan. 


Yes yes!!!           


No comments: